me as who I am

dalam hidup, xsemuanyer indah..
dalam suka, xsemuanyer bermakna..
dalam riang, xsemuanyer senang..
yang pasti, live your life fantastically

January 23, 2011

C.T.S.S

Assalamualaikum..annyong hae saeyo..!!

mesti ada yang terwonder-wonder dpan lappy sal tajuk kat atas kan..??aku xnak gtau g..keep it as secret first..

sebelum aku tulis banyak-banyak, ingin diingatkan kepada sesiapa yang membaca bahawa ini adalah blog AKU, jadi ikut suka hati aku amenda yang aku nak tulis. kalo agak-agak akan terasa pas baca entry nieh, dinasihatkan supaya xpayah penat-penat baca. sebabnya takut-takut pas nieh ada yang benci aku dan ada yang merajuk. kang xpasal-pasal bertambah antifans aku..

kali nieh aku nak cakap sket sal benda yang kita dah anggap lumrah kat Malaysia, sebab dah terlampau banyak..isu couple!! kalo dalam Kamus Dewan, memang xkan jumpa istilah couple nieh..so, kita pakai istilah aku je la.couple nieh melibatkan dua orang, lumrahnya laki ngan perempuan yang ada feeling yang sama dan diorang saling mengakui feeling tu la..dan ditambah pula dengan usaha-usaha untuk menyuburkan feeling tersebut. kalo xpaham, sila rujuk Oxford k..tpi xsama istilahnya.

pendapat aku pasal couple nie memang xpenah berunah. aku xkata aku baik ke, amenda ke..cuma setiap orang boleh sampaikan pendapat diorang pasal sesuatu benda. xsalah pon benda tuh..

benda first yang aku rasa pasal couple nieh pelaburan yang berisiko..meh aku terangkan pehal ngan melabur plak kan..akupenah tanya kawan aku sorang nieh, laki la “pehal ko couple??memang target kawin ke apa?”..dia jawab ya..tpi aku nak tanya sesapa yang baca nieh, brapa ramai orang yang kawin ngan awek/balak yang diorang mesej tiap2 malam tuh? dan brapa ramai orang yang hidup bahagia pas diorang kawin?mesti ada yang jawab “ada..cuma ko je xtau”..betul. aku mengaku aku xtau. sebab selalunya reality depan aku, couple setahun dua da putus. alasan: dah xbleh nak faham diri masing-masing. jadi, aku nak tanya. cmna ngan masa, kredit, duit,air liur yang korang bazirkan masa couple? kiranya burn camtu je la pas break..lain la kalo da konfem akan kawin pas couple tuh. at least ada la keuntungan kat situ sket..ada 1 g alasan kalo break.. “dah xde jodoh, nak wat camne.” yang tu aku 100% setuju..cuma aku xpaham satu benda. kalo dah jodoh, kenapa xpecaya kat jodoh je. tunggu je la masa yang betul. insyaAllah, Allah akan temukan jodoh tu dengan kita..tpi ada plak yang menjawab.. “kita kena usaha untuk cari jodoh yang baik. xkan nak serahkan bulat2 dekat takdir kan?couple tuh sebagai usaha untuk mencari jodoh yang baik.”..eh..camtu plak dia belitkan fakta kan..aku nak tanya sket la, kitab mana yang state camtu? setau aku la, berdoa tu jalan nak ubah takdir kita..bukan semua takdir..yang ajal, maut, jodoh, pertemuan..takdir yang memang dah ditentukan..jadi, sila jangan berdoa SAHAJA untuk exam anda ye..sila usaha sekali..

yang tu satu. no dua plak..ada orang ingat dia couple kerana Allah..masyaAllah. nie citer zaman sekolah menengah dulu nieh. couple tuh da satu hal, dia cop pulak dengan nama Allah, sebab nak halalkan yang haram. masa zaman budak hingusan dulu boleh la aku percaya. siap ingat lagi “baiknya budak nieh. beriman betul dia”. mana xnya, yang couple tuh Ketua Biro Agama, yang tiap2 hari nagging kat kitorang yang “couple tu haram”. tiba-tiba bila dia couple, terus “couple tu halal”..bila pikir balik, rasa cam kena tipu hidup2..penah kawan aku gtau aku yang si lelaki nieh (AB selaku Ketua Biro Agama tuh) couple dengan perempuan nieh (aku namakan A je) sebab perempuan nieh selalu sebut nama Allah..katanya la..jadi sebab si AB nieh xnak laki lain ‘miliki’ perempuan nieh, dia terpaksa ‘ikat’ perempuan nieh ngan couple..kira macam memang dia konfem nak kawin ngan perempuan nieh la..sebab tu la couple kerana Allah..tpi yang menjadi masalahnya sebab penah satu hari tuh, kat depan surau, dia suruh aku pas surat kat si A nieh. tekejut aku..nak tolak pon aku hingusan g masa tuh..kutuk, maki, kritik pon aku wat underground jer..jadi, terpaksa la hamba menurut perintah..siap si AB nieh pesan g jangan bagitau sesapa..tapi aku bagitau kawan aku..kan xmemasal aku dapat dosa sebab merapatkan diorang ke pintu penzinaan..diingatkan, zina bukan perbuatan je k..moral value yang aku nak bagitau kat sini, kalo kita percaya kat jodoh dan kita berdoa kat Allah supaya temukan kita dengan orang yang kita suka, kan xdapat dosa tuh..tapi maybe masa tuh bebudak g kot. tengok orang lain couple, rasa cam ketinggalan jer kalo xcouple pastu join mesyuarat puji awek masing2 kan..

pastu, ada sket info kat kaum wanita yer..seperti mana yang anda tahu, Islam mengangkat tinggi maruah kaum wanita..hal ini ada kawan aku bagitau masa aku form 4 dulu..katanya, wanita yang menyimpan perasaan cinta kepada seorang lelaki tapi tidak meluahkannya kepada sesiapa kerana takutkan kemurkaan Allah akan dikurniakan tempat baginya di syurga Allah nanti..wanita ini adalah wanita yang berjaya mengatasi nafsunya dengan perasaan takutkan Allah..dan 1 lagi info bagaimana kita nak tahu jodoh kita dengan seseorang tuh..bagi wanita, tatkala kita memandang mata seseorang lelaki, hati kita akan bagitau “aku nak jadi pendampingnya di dunia dan akhirat”.mata lelaki tersebut akan sampaikan kepada si wanita perasaan cinta tanpa mulut perlu sebut dan wanita tu akan simpan perasaan tuh sampai waktu halalnya..romantik kan??tapi jangan tengok pic Xiah Junsu pastu kata “aku nak jadi pendampingnya”..memang melampaui batasan tuh..be real ok..cinta yang sejati tuh bermula dari pandangan pertama dan tiada tamat tempohnya..semoga kita sama-sama mendapat anugerah Allah yang satu nieh..

ok..hampir terlupa..maksud title tuh..aku cilok dari Fb kawan aku..Couple Trouble Single Simple..so, renung-renungkan dan selamat muhasabah diri..

-roger and out-

p/s: mereka sangka mereka bahagia dengan syurga sementara. mereka sangka mereka bahagia dengan cinta dunia..tapi mereka tidak sedar bahawa mereka adalh robot yang bernyawa..cmne syu, liya??sedap dari slide Sehak kan??

5 comments:

  1. kita suka entri buji. weee
    akhirnya setelah lama menunggu, muncul gak..hee

    ReplyDelete
  2. dah ko xcouple..msti ada yg tengah membenci entry nieh skang..sya cuma bagitau pendapat sya..

    ReplyDelete
  3. hehehe...mg tak salah pun nk lontarkan pendapat memasing kan :)

    ReplyDelete
  4. shiela: aku akan tetap setuju kalau aku tgh kapel pown..hihi....bnda ni btul bleh...

    ReplyDelete
  5. bagos mawaddah..ada kalanya aku ni matured tau..

    ReplyDelete